Benİm puzzle dünyam
Kendimi bildim bileli puzzle yaparım ben. Almanya'da doğmuş olmam daha çok küçük yaşlardan itibaren zengin bir yap boz koleksiyonumun olmasına imkan sağladı bana. Her ne kadar ben beş yaşında iken annem ve babam Türkiye'ye kesin dönüş yapmış olsalar da yine de uzun yıllar orada yaşayan yakınlarımın bana getirdikleri oyuncak ve materyaller beni ve ruhumu zenginleştirdiler. O zamanlar saatlerce oturur, kardeşim sayesinde birbirinin içine girmiş farklı görsellere ait puzzle parçalarını önce ayıklar, sonra olmayan kutularına rağmen çözmeye çalışırdım. Çözerdim de...
Puzzle dilimize yapboz olarak
aktarılmış; aslen bulmaca, bilinmeyeni çözme anlamı taşıyan bir oyundur. Puzzle
birçok parçadan meydana gelir ve belli bir görseli tamamlamak için tüm
parçaların en doğru şekilde birleştirilmesi gerekir. Belli bir şekli olmamakla
beraber yapbozların farklı görselleri, boyutları ve parça sayıları olanları
mevcuttur.

Puzzle ile haşır neşir olan kişilerin en önemli kazanımı şüphesiz ki sabırdır. Bu durum özellikle de parça sayısı çok fazla olan puzzle türleri için geçerlidir. Karmaşık bir görseli son haline getirmek, minik parçaları doğru şekilde birleştirmek ciddi bir sabır gerektirir. Puzzle kişiye ayrıca sorumluluk bilinci kazandırır.
Puzzle ilk olarak 1760
yılında John Spilsbury tarafından
yapılmıştır. Haritacı ve coğrafyacı olan Spilsbury'nin
başlattığı bu akım zaman içerisinde geliştirilmiş ve hemen her yaş kitlesine
hitap etmiştir. Yapbozun çıktığı ilk
günden bu yana kişilerin çözüm yolları geliştirme konusundaki yetilerini
geliştirdiği görülmüştür. Hatta bu konu birçok araştırma için tez konusu haline
gelmiştir. İlk zamanlarda çok basit görseller ve az sayılı parçalarla yapılan puzzle,
günümüzde hem binlerce parçadan oluşmakta hem de birbirinden karmaşık görseller
şeklinde hazırlanmaktadır.
Bir puzzle’a başladığınız zaman parçalar karmaşıktır. Fakat bu kaosun içinde size kolay gelen bazı şeyler mutlaka bulursunuz. Puzzle kutusunun üzerindeki resim eninde sonunda çıkacaktır.
Hayatımızda da benzer durumlar yok mu?
Olayların kontrolümüzden çıktınız hissettiğiniz zamanlarda, aslında puzzle’ın
parçalarını birleştirmeye uğraşmıyor muyuz?
Son
senelerde tamamladığım görsellerİm
Hobi, hayata pek çok farklı perspektiften bakmayı ve bazı konularda derinleşmeyi getiren, kimi zaman farklı el ya da zihin becerileri kullanmanızı gerektiren, günlük hayat gerçeklerinden sıyrılarak soyut ya da somut şeylere konsantre olmanızı sağlayan ve en önemlisi bunları yaparken sizi zorlayan, farklı gelişim fırsatları sunan bir tutkudur.
Hobi, bir boş zaman aktivitesi değildir çünkü gerçek tutku "zamanım kalmıyor" bahanesini kabul etmez, zamanını sizden talep eder. Hobiniz sizden belirli bir disiplin bekler.
PUZZLE DENİNCE...
Psikoloji ile puzzle arasında bir ilişki olduğunu biliyor muydunuz? Puzzle insan ruhu gibidir; bir bütünün parçalara ayrılmış hali… Siz iyi olmak isterseniz o da o şekilde karşılık verir.
Hobiniz, kendinize ait odanızdır.
Hobiniz kendinize ait odanız olsun, kendinizi asıl var ettiğiniz yer olsun.
(Alıntıdır :Özge Kanat https://binyaprak.com/yazilar/kendinize-ait-bir-oda?fbclid=IwAR0gXz3oCoG5tck0-i2dlTlUvP_bN3E6FqB6Dc9N4iWaKpMHIe2faTuA-PY)
PUZZLE DENİNCE...
Dikkat eksikliğini giderir.
Puzzle, aynı zamanda bir hobi olarak vakti değerlendirmek anlamında da bir mana kazanabilir. Hobiler insan hayatına anlam katan uğraşılardır. Salata gibi yemeğe tat katan bir unsurdur, hayata renk katabilir. Hayatı hızlı yaşadığımız bu modern çağda bize durmayı fısıldayan, biraz daha yakınımıza odaklanmamızı sağlayan hoş bir uğraşıdır. bu anlamda da dikkatimizi kendimize odaklamamızı sağlayabilir. çağımızın hastalıklarından biri olan dikkat eksikliğinin giderilmesinde de çok etkilidir. Sabretmeye, sonuca odaklanmayı, süreci keyifli hale getirmeyi, dikkat ve konsantrasyonu güçlendirmeyi bir oyun haline getirir.
Parça-bütün ilişkisi
Şekil-zemin algısı, tüme varım-tümden gelim, muhakeme-mukayese, sınıflama-sıralama, analiz-sentez, problem çözme, alternatifleri deneme, çözüm üretme, benzerlik-farklılık, dikkat ve konsantrasyon güçlendirme, el göz koordinasyonu, algılama, hareket zaman etüdü, analitik düşünme, akıl yürütme, bütünleştirme-eşleştirme-ardışıklık, merak-keşif, üretkenlik, sabır, bağımsız iş yapabilme, sosyalleşme, hedefe odaklanma gibi becerileri kuvvetlendirebilir.

Pek çok öğrenci soruları çözmede düşünme becerilerini kullanmazlar. Bu yaklaşım öğrenim ortamının tümünde kendini göstermekle birlikte etkisinin en fazla görüldüğü dal matematiktir. Bazı düşünürler genel öğrenim yöntemlerinin dışına çıkarak bağımsız düşünce – problem çözme becerileri üzerine kitaplar yazdılar. Bunlardan biri Alex Fisher’in“Kritik Düşünce” adlı kitabıdır. İngiliz bilim insanı Alcin, 732 yılında gençlerin problem çözümünde bilmeleri gerekenlerle ilgili 50 puzzle içeren bir eser yazdı.Peter Winkler “Matematik Puzzle” adlı eserini yazdı. Daha pek çok matematikçi eserlerinde matematik öğrenimi ve problem çözme becerilerini geliştirmek için puzzle’ı kullanmayı önerdiler.
Hobiniz kendinize ait odanız olsun, kendinizi asıl var ettiğiniz yer olsun.
Puzzle, aynı zamanda bir hobi olarak vakti değerlendirmek anlamında da bir mana kazanabilir. Hobiler insan hayatına anlam katan uğraşılardır. Salata gibi yemeğe tat katan bir unsurdur, hayata renk katabilir. Hayatı hızlı yaşadığımız bu modern çağda bize durmayı fısıldayan, biraz daha yakınımıza odaklanmamızı sağlayan hoş bir uğraşıdır. bu anlamda da dikkatimizi kendimize odaklamamızı sağlayabilir. çağımızın hastalıklarından biri olan dikkat eksikliğinin giderilmesinde de çok etkilidir. Sabretmeye, sonuca odaklanmayı, süreci keyifli hale getirmeyi, dikkat ve konsantrasyonu güçlendirmeyi bir oyun haline getirir.
Parça-bütün ilişkisi
Puzzle bir öğrenme ve öğretme yöntemidir. Problem çözme yöntemlerinin geliştirilmesi üzerine odaklanmıştır. Kısaca puzzle problem çözme becerisini güçlendiren bir yöntem olarak tanımlanabilir.

Problemlerin nasıl çözüleceği üzerine düşünmeleri öğretilmeyen öğrenciler hatalı yönlendirilmiş olurlar... Dersler ve ders kitaplarıyla gerçek yaşamı anlamada başarılı olamazlar. İlk matematiksel puzzle Sümer yazıtlarında M.Ö. 2500 tarihinde kullanılmıştır.
Pek çok öğrenci soruları çözmede düşünme becerilerini kullanmazlar. Bu yaklaşım öğrenim ortamının tümünde kendini göstermekle birlikte etkisinin en fazla görüldüğü dal matematiktir. Bazı düşünürler genel öğrenim yöntemlerinin dışına çıkarak bağımsız düşünce – problem çözme becerileri üzerine kitaplar yazdılar. Bunlardan biri Alex Fisher’in“Kritik Düşünce” adlı kitabıdır. İngiliz bilim insanı Alcin, 732 yılında gençlerin problem çözümünde bilmeleri gerekenlerle ilgili 50 puzzle içeren bir eser yazdı.Peter Winkler “Matematik Puzzle” adlı eserini yazdı. Daha pek çok matematikçi eserlerinde matematik öğrenimi ve problem çözme becerilerini geliştirmek için puzzle’ı kullanmayı önerdiler.
SONSÖZ
- Ezbercilikten kurtulma
- Doğruyu düşünme ve görebilme
- Dikkati artırarak çoktan seçebilme, doğru karar verme, gruplama yetisini artırma
- Beyin fonksiyonlarını geliştirerek yaşam başarısını artırma, erken bunama ve unutkanlık sorunlarını azaltmakta
- Başarma ve öz güven duygusunu artırma
Bir parça da sen koy !
Tüm görsellerimi ziyaret etmek için

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder