Zordur 5.sınıf öğretmeni olmak. Öyle sınıfa girip her şeyi istediğiniz gibi bulamazsınız. Derse hemen bir önceki ders nerede kalmıştık diyerek başlayamazsınız. Teneffüs yeni bitmiştir. Ama 5.sınıf çocuğu oyun çocuğudur. Onun içindeki ders zili daha çalmamıştır. Suyunu içecek, fırsatını bulursa bir iki arkadaşı ile bir sonraki teneffüste ne yapacağını planlayacak, otomattan bir şeyler alacak, dolabına uğrayacak, bir önceki ders eşyalarını bırakacak hala vakti varsa ki çoğu zaman yoktur ders eşyalarını alacaktır. Ama öğretmen sınıftadır. Geç kağıdı almamak için size türlü bahanelerini kapı ağzında bir nefeste sıralayacaktır.
5.sınıf öğretmeni olmak
TV’de canlı yayına çıkmak, ana haber bültenine bilir kişi olarak bağlanmak
gibidir. Her an her şey olabilir. Diyelim ki tüm öğrenciler içerde ve ders
başlamıştır. Her an bir tanesi sandalyesinden düşebilir, kafasını arka duvara
çarpabilir, açık pencereden sınıfa giren arıdan korkup avaz avaz bağırabilir, tuvalete
gitmek isteyebilir, acıkabilir, sırasının altından bir şeyler çıkarıp
kemirebilir, ayağa kalkıp yanınıza gelebilir, size arkadan sarılabilir, öğretmen
masasının altına saklanıp sizi korkutabilir, o gün giydiğiniz kıyafetinize
yorum yapabilir, aynı anda bir veya bir kaçı soru sorabilir, onu duymazsanız size küsebilir, size saat kaç veya ders ne zaman bitecek diye sorabilir ve en
güzeli size, sizi sevdiğini gösteren bir resim çizip çantanıza bırakabilir.
5.sınıf öğrencisi
hassastır. Anlamadığı zaman üzülür, yapamadığını hissederse küser, dersi ve
sizi sevmediğini saklamaz hemen söyler. Sorumluluklarını bildiği halde işine
gelmediği için birçoğunu erteler sonra da unutur. Bir sözünüz hatta bir
bakışınızla O öğrenciyi kazanabilir ve dikkat etmezseniz kaybedebilirsiniz. Gerekirse
her ders ilk tanıştığınız sene başı dersine döner, kuralları tekrar hatırlatır,
bir film fragmanı gibi çabucak konuyu toparlayıp günümüze dönersiniz. Bu gel
git, kısa zaman aralıklarında sürekli kendini tekrar eder.

5.sınıf öğretmeni bir orkestra şefidir. Çok sesli bir koroyu her ders sahneye çıkarır. Enstrümanlar çoğu zaman akordsuzdur. Aykırı sesler her zaman vardır. Provalı olsun olmasın o şarkı çalınır. Konuyu ve özellikle o soruyu kavraması için tüm öğrencilerine fırsat verir, şans tanır. Düşünmesi ve sorgulamasına yönelik ortam hazırlar, strateji geliştirmesi için onlara yön verir. Hata yaptığında hemen tebrik eder, hatalı olduğunu fark ettiği ve bunu tüm sınıfla paylaştığı için takdir eder. Bu şekilde hata yapmaktan çekinmeyen ve hatası üzerine düşünerek doğruyu kendi kendine bulan öğrenciler yetiştirebilir.Öğrenci o gün sınıftan mutlu ayrılırsa ertesi gün yine size ve dersinize mutlu gelecektir.
5.sınıf öğretmeni bir sihirbaz olmalıdır. Cebinden olmasa da zihninden her an bir sihirli değnek çıkarabilmeli, doğru zamanda doğru öğrenciye dokunabilmelidir. Problem çözmek öğrenci için bir “problem olmamalı”dır. Öğretmen, her soru için farklı çözüm yöntemleri yaratmalı, alternatif fikirlere açık olmalıdır. Hayal aleminde sınır tanımamalıdır. Doğru bir dille verilen yönergelerin ardından 5.sınıf öğrencilerinin neler ürettiklerine şaşırmamalıdır. Hazırladığınız çalışmanın nasıl şekil aldığını görmek, düşünemeyeceğiniz zenginlikte fikirlerle dolup taştığını keyifle izlemek onca yorgunluktan sonra size kalan en büyük mutluluktur.
Bu soru üzerine
tartışırken yazılan bu yazının nihayetine gelecek olursak evet 5 tam sayıdan
3/7 kesrini nasıl çıkarırsınız? Siz çıkarıp bir güzel ispatlarsınız ama
yavrucanlar ne kadar anlar? Ezberlemeden, mantığını kavrarlar mı? En iyi çözüm
yöntemi diye bir şey yoktur. Sınıfta bu soru üzerine şu çözüm yöntemleri
geliştirilmiştir:
ŞEKLİNİ ÇİZ Bir soruyu çözemesen de anladığın kadarı
ile şeklini çiz. Yaptığın çizim emin ol sana yön verecektir. 5 tam çiz, bir
tanesini 7 eş parçaya böl, 3 parçasını sil. Geriye kalanlar 4 tam ve 4/7 doğru
cevaptır.
CİN GİBİ OL 5 tam olan sayıyı 4 tam 7/7 gibi yaz. O
zaman çıkarma işlemi yaptığında 4 tam sana kalır. 7/7 den 3/7 çıkınca cevap
karşındadır.
TEST MANTIĞI Tam sayılı kesri bileşik yaparken tam
sayı ile paydayı çarpıp payı ekliyoruz ya
bu da tam tersi payı ekleme çıkar. 5 çarpı 7 35, 35 eksi 3 32. Cevap 32/7
yani 4 tam 4/7.
TEDAVİ EDELİM 5 tamın paydası yok. Hemen paydaya 1
yazarak tedavi edelim. Paydalar eşit değil. Paydaları eşitleyelim. Eşit paydalı
kesirlerle çıkarma işlemini yapalım.
Cevap 32/7 yani 4 tam 4/7.
SON ŞANS İlk yöntemde şeklini çizerken tamı 7 eş
parçaya bölmüştük ya şimdi bunu tüm tamlar için yapalım. Tam sayılı modeli
bileşik kesir modeline çevirelim. Elimizde 1/7 kesrinden 35 tane var. 3
tanesibi boyayalım ve çıkaralım. Kalanların hepsi bizimdir. 32 tane 1/7. Cevap
32/7 yani 4 tam 4/7.
Öğrenciler de aynı bu çözüm yöntemlerinde
olduğu gibi farklı düşünme yapılarına sahipler. Siz onlara inanır ve
güvenirseniz onlardan iyi şeyler beklerseniz, iyi şeyler görürsünüz. Öğrenciye
bir şey anlatmak, öğretmek değil önce ruhuna dokunmakta maharet. O göz
bebeğinin içini aydınlatabilmek. Başını önüne eğerken kaldırıp hep öyle
tutabilmek. Sevmek ve karşılıksız sevilmek. Paylaşmak, paylaştıkça çoğalmak. Ve
her gün yeni bir şey öğrenmek, öğretirken öğrenmek...
"BASMADIĞINIZ MERDİVENLER YARIN ÜZERİNE ÇIKAMAYACAĞINIZ TEPELER OLARAK SİZE GERİ DÖNER."
"BASMADIĞINIZ MERDİVENLER YARIN ÜZERİNE ÇIKAMAYACAĞINIZ TEPELER OLARAK SİZE GERİ DÖNER."
Ne güzel yazmışsın Feyza cığım... kalbine ruhuna dokunmayan hiçbir şey anlam ifade etmiyor çocuklar için, aslında hepimiz için.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilFeyza hocam sizin kitabınızla ilgili verdiğiniz seminerde bulunmuştum. O gün ki düşüncelerinizi anlatırkenki yüzünüzdeki mutluluk işte bu öğretmenlik budur diye hissettirmişti bana . Bugün bu yazıyı okurken 5 lerimi içimde hissedıyorsam ve aynı heyecanı paylaşıyorsam o gün doğru bir his içerisindeymişim demekki diyorum :)
YanıtlaSilİyiki varsınız matematik ve çocuk sevgisi bir bütündür:)
Çok teşekkür ederim. Bu hissi yaşayanlar ne yazık ki çok fazla değil. selam ve sevgiler
YanıtlaSil